|
Hebrejská Bible a archeologie
Biblická archeologie a vyvolený národ
Popisuje Bible skutečné historické události? Lze
ji považovat za věrohodný zdroj při studiu historie? Byli Izraelité
skutečně vyvoleným národem?
Dlouhou dobu lidé věřili, že vše se kdysi událo
přesně tak, jak popisuje Bible. Později, v
19. století, začal převládat opačný extrémní
názor. Badatelé prohlašovali, že větší část
biblické historie je pouhým mýtem. A jak na historii
popisovanou v Bibli hledí dnešní věda?
Rozsáhlá vědecká obec zásadně odmítá spojovat
archeologii a historii s údaji v Bibli. Podle mnoha
archeologů ztratila biblická archeologie svůj kredit a
řadí ji spíše mezi pavědy.
Na druhé straně
stále nalézáme i fundamentalistické zastánce absolutní
historické pravdivosti Bible. Jejich postoj vyvěrá
spíše z víry v pravdivost "božího slova"
než z výsledků vědeckého zkoumání.
Přesto existují odborníci, kteří otázku historičnosti Bible považují
za relevantní. Můžeme je pro zjednodušení rozdělit do dvou mezních názorových
skupin: [1]
Maximalisté.
Někteří archeologové potvrzují, že v Bibli můžeme
přes mnoho nánosů věroučných náboženských vrstev
spatřit jádro popisující skutečné události. Někde
ve starověké Mezopotámii se utvořil nomádský kmen
Izraelitů, který migroval nejprve do Palestiny a potom
do Egypta. Pak, po konfliktu s tamější mocí, uprchli
Izraelité do pouště pod vedením nějaké významné
osobnosti. [6] Někdy
ve 13. stol. př. n. l. obsadili Kanaán, a pod vedením Davida a Šalomouna
došli až k ustavení významného sjednoceného království.
Mezi zastánce maximalistického pohledu na
historicitu Bible patří např. William Dever [2],
David Rohl [3], Paul Johnson [4]
či James Hoffmeier [11].
V názorech maximalistů převažuje víra a očekávání nad vědeckou
skepsí. V biblických příbězích se stále snaží nalézt pravdivé
historické jádro.
Minimalisté
Další archeologové, označovaní svými odpůrci za minimalisty či
revizionisty, považují biblické příběhy
za nevěrohodné. Tvrdí, že archeologické nálezy
ukazují na zcela jinou historii Izraelitů. K hromadnému exodu Izraelitů z
Egypta nikdy nedošlo. Židovské kmeny nevtrhly na Sinajský
poloostrov, aby si probojovaly cestu do Svaté země.
Počátek židovského osídlení nalézáme v oblasti západně od řeky
Jordán, kde se okolo roku 1200 př. n. l. začala
rozvíjet jejich jednoduchá kultura. Abrahám, Izák a
další patriarchové jsou fiktivními postavami
vytvořenými lidovou tradicí. Davidovo království je
pouhou legendou vytvořenou v 7. a 8. stol. př. n. l.
jeruzalémskými kněžími. Judaismus, jako
náboženství, se neobjevil ve 2. tisíciletí př. n. l.,
ale až v polovině 1. tisíciletí př. n. l. Hebrejskou
Bibli napsali Židé helénského období.
Tyto názory zastává např.
Ze'ev Herzog [9] či
Thomas Thompson. [11]
Kdo tedy má pravdu?
Vědci, kteří považují Hebrejskou Bibli jen za
sbírku mýtů
bez jakékoliv historické autentičnosti?
Maximalisté
hledající v jádru
starozákonních příběhů skutečné historické
události,
či zastánci minimalistického pohledu na
historickou pravdivost Bible?
Slepá ulička biblické archeologie
Na konci 19. století se prosadil směr biblistických
studií, označovaný jako Vyšší kritika. Tato,
převážně německá škola, se zaměřila na
lingvistickou a textovou analýzu biblických textů.
Podle výsledků jejího zkoumání nenapsal pět knih
Mojžíšových (Tóru)
Mojžíš, jak udávala tradice. Z větší části byly
považovány za produkt "post-exilového"
období, ve kterém začali židovští pisatelé,
propuštění z Babylonského zajetí, stmelovat
různorodou kolekci starodávných textů. Vyšší
kritika nebořila Starý zákon jako celek, nicméně
ukázala, že např. Abrahám, Izák či další
izraelští praotcové jsou mytologické postavy,
podobně jako hrdinové řeckých bájí.
Někteří archeologové však nebrali skeptické
výsledky biblistiky vážně a snažili se naopak
dokázat historickou pravdivost Bible. Na počátku
19. století tak začala vznikat zvláštní odnož
archeologie - tzv. biblistická archeologie.
Někteří badatelé, většinou nábožensky založení,
začali podnikat výzkumné práce v biblicky známých
lokalitách. Důkazy, které mohly podpořit
historicitu Bible, byly vyzdvihovány, zatímco důkazy
opačné byly ignorovány. Vybraná fakta byla násilně
skládána do předem určené mozaiky, místo aby je
archeologové ponechali mluvit samy za sebe. Významnou
roli sehrávaly fundamentalistické a nacionální
zájmy. A jistou úlohu měly i zájmy komerční. Pokud
se podařil "biblický" nález, znamenalo to
věhlas a peníze.
Podle některých zdrojů může
být až třetina nálezů z biblické doby
nepravá. Ať už se jedná o slonovinové
jablíčko či tabulku krále Joziáše (Jóšiáš, Joáš),
falešné nálezy které měly potvrdit
historicitu chrámu židovského krále
Šalomouna. [7] [8] Slova skeptiků zdráhajících se pro
nedostatek důkazů potvrdit pravdivost starozákonních
událostí nebylo příliš slyšet. |
Joash Temple Inscription[15]
|
Další vlna biblické archeologie vzešla po ustavení izraelského státu.
Badatelé se všemožně snažili potvrzením historické pravdivosti Bible
posílit izraelskou identitu a obhájit boží nárok na území části
Palestiny. [14]
I dnes v nově vydávaných populárně-naučných knihách o Bibli či
dějinách starověkého Izraele čteme o archeologických
nálezech, které údajně potvrzují biblický
popis historických událostí. Kaleidoskop různých archeologických
nálezů, tendenčně
a bez kontextu poskládaný, pak budí dojem, že archeologie stále
silněji potvrzuje historicitu Hebrejské Bible. Podle biblických
minimalistů je však spíše
opak pravdou.
Důkazy o historické věrohodnosti Hebrejské Bible stále chybějí, zato se
zpřesňují znalosti o původu Izraelitů a ubývá bílých míst na
archeologické mapě Blízkého východu.
Tři pohledy na dějiny Izraele
Jeden z čelných odborníků P. H. Davis rozeznává tři různé historické
"Izraele":
Reálný Izrael - dvě politická uskupení existující v době
železné - Izrael a Judea. Archeologie potvrzuje, že existovala dvě
království, která vznikla zřejmě nezávisle na sobě a nezávislá zůstala.
Žilo v nich mnoho různých kultur s náboženstvím podobným, jako ve
zbývajících částech Palestiny.
Literární biblický Izrael - obrázek reprezentovaný biblickými
texty. Izraelský lid byl patriarchy odveden do Egypta, později uprchnul
a putoval pouští, uzavřel smlouvu s Yahwem a začal jej uctívat. Obsadil
část Kanaánu a vytvořil sjednocenou monarchii, která se později rozpadla
na dvě království. Nic z toho není potvrzeno vědeckým výzkumem.
Starověký Izrael - směs dvou výše uvedených koncepcí. Konstrukce
literárního Izraele je částečně pokrývána historickým obalem. Biblické a
archeologické údaje jsou vzájemně kombinovány.
Právě se třetí variantou se setkáváme velice často. Z archeologických
nálezů jsou tendenčně vybírány pouze ty, které zdánlivě potvrzují
pravdivost historických údajů v Bibli. Tato pseudovědecká metoda
připomíná situaci, kdy čteme Bibli a občas se podíváme na nějaký
archeologický artefakt z doby železné.
Konec biblické archeologie?
Archeologické nálezy - od zbytků zdí a základů staveb ke kovovým a
keramickým artefaktům - nic z toho nepodporuje historické
události popisované v Hebrejské Bibli. Dnes již naprostá většina
archeologů a historiků nepokládá Bibli za hodnověrný zdroj historických
informací.
Příběhy z Tóry
(Pentateuchu) popisující historii až ke sjednocenému izraelskému
království jsou historiky považovány za zbožnou fikci. Všeobecně známá
vyprávějí o Noemově arše, Abrahámovi a Izákovi, Sodomě a Gomoře či
Josefovi a Putifarově smyslné ženě jsou stejně reálné, jako například
Iliada a Odyssea. Skutečný popis historie v Bibli začíná až od vlády
krále Joziáše v 7. stol. př. n. l.
Pojem biblická archeologie (Biblical archaeology) se již
přestává používat. Spíše mluvíme o syrsko-palestinských dějinách
(Syro-Palestinian) či dějinách Levanty.[11]
[12] [13]
Střední cesta
Podle maximalistů lze příběhy v Tóře chápat jako historická fakta a
je jen otázkou času, kdy archeologie potvrdí jejich stanovisko.
Minimalisté považují primární historii podávanou v Pentateuchu za pouhou
ideologickou fikci.
Dělení na maximalisty a minimalisty je samozřejmě značným
zjednodušením. Mezi oběma krajními názory však zůstává střední cesta. Třetí skupina
odborníků, k nimž řadíme např. izraelského archeologa Israele Finkelsteina, či
Neila Ashera Silbermana [5], považuje Bibli za pokladnici národní paměti, která byla
přetvořena do mýtů. Biblických mýtů, které jsou směsí faktů a fikce.
Předmětem sporů zůstává jejich poměr.
Odborníci orientující se na biblistiku, historii a archeologii, dnes
již nehledají ztracená biblická města. Zajímají je spíše odpovědi na
otázky, proč ty či ony mýty byly do Bible zahrnuty. Bible více vypovídá o
době, kdy byla psána, než o prapůvodu Izraelitů. Pentateuch, pět knih
Mojžíšových, není soupisem skutečných historických událostí. Bibli
nelze používat jako průvodce při archeologických výzkumech, jak se o to
dříve pokoušeli bibličtí archeologové.
Vyvolený národ?
Výše jsme se zaměřili na historické či pseudohistorické události.
Hmotné archeologické nálezy dokládají spíše materiální vývoj než
vývoj duchovní. Jak to ale bylo s duchovností Izraelitů? Byli a zůstali
židé skutečně Bohem vyvoleným národem?
Podle židovské tradice se synové Izraele (12 izraelských kmenů)
dostali na věčné časy pod boží ochranu. Bůh uzavřel smlouvu s
Abramem/Abrahámem - jeho potomstvo bude ctít svého Boha, dodržovat
příkazy, a Bůh nad nimi držet ochrannou ruku. Bůh vyvedl prostřednictvím
Mojžíše Izraelity z Egypta, aby se mohli usídlit v jim zaslíbené zemi.
Osudovou zastávkou na jejich dlouhém putování byla hora Sinaj. Podle židovské tradice zde Bůh předával Mojžíšovi
desatero. Došlo však k události, která je připomínána jako hřích
vyvoleného národa. Lid byl netrpělivý a požadoval
hmatatelného boha, který by je do zaslíbené země odvedl. Zhotovili
modlu - zlatého býčka. Zbožný Chúr, jenž se rázně postavil proti tomuto záměru,
byl ukamenován. Ti, kteří se dopustili modlářství, byli nakonec
pobiti příslušníky kmene Lévi. Bůh odňal kněžskou službu prvorozeným
Izraelitům a daroval ji výhradně levitům. Modláři byli tedy usmrceni, zbožní
a věrní pokračovali v cestě do zaslíbené země.
Jiná tradice ale
předkládá zcela opačnou historii "vyvoleného" národa. Došlo
skutečně ke zhotovení a
zbožštění zlatého telete. Pobiti ovšem tehdy nebyli modláři, ale
ti Bohu věrní. Mojžíš nakonec žádné desky desatera neobdržel,
byly rozbity bez náhrady. Desatero, útržkovitě uváděné v Bibli,
bylo sepsáno až mnohem později, podle starověkých zákonů
okolních národů.
Synové Izraele tehdy u posvátné hory porušili smlouvu s Bohem a pod
symbolem zlatého telete je začal vést někdo zcela jiný. S ním
uzavřeli novou smlouvu, platnou podnes. Dává jim světskou moc
nad ostatními a neomezené hmotné statky - zlaté tele.
Podle proroctví má dojít na konci věku k opakování událostí od
posvátné hory. "Vyvolený národ" bude vybíjet ze svého středu
všechny, kdo se vrátili na cestu spravedlivých, aby posílili
služebníky mamonu. |
|
Obr. Uctívání zlatého telete.[16] |
Bible, Zjevení Janovo 2:9
CEP[17]
|
"Vím o tvém soužení a tvé chudobě,
ale jsi bohat; vím, jak tě urážejí ti, kdo si říkají židé, ale
nejsou, nýbrž je to spolek satanův!
|
|
[1] |
Gier, Jerry.
Nathan, Peter. Holes in History. Fall
2003 |
[2] |
Dever, William.
Eerdmans, William. What Did the Biblical
Writers Know and When Did They Know It? 2001.
Grand Rapids. Michigan. |
[3] |
Rohl, David. The
Lost Testament:From Eden to Exile: The
Five-Thousand-Year History of the People of the
Bible. 2002. Random House. London. |
[4] |
Johnson, Paul. Dějiny
židovského národa. Rozmluvy. 1996
ISBN 80-85336-31-6 |
[5] |
Finkelstein,
Israel. Silberman, Neil. The Bible Unearthed:
Archaeology's New Vision of Ancient Israel and
the Origin of Its Sacred Texts. 2001. The
Free Press. New York |
[6] |
Lazare, Daniel. False
testament: archaeology refutes the Bible's claim
to history. Harper's Magazine. 2002.
fontes.lstc.edu/~rklein/Documents/lazare.htm |
[7] |
Matulík,
Rostislav. Gang vyráběl ve velkém biblická
falza. Právo. 12.1.2005 |
[8] |
Biblical
Archaelogy Society. Update - Finds or Fakes?
www.bib-arch.org/bswbOOossuary_storm.html |
[9] |
Herzog, Ze'ev.
Deconstructing the walls of Jericho. 1999. Ha'aretz.
www.truthbeknown.com/biblemyth.htm |
[10] |
Davies, Philip. In Search of "Ancient
Israel". 1992
Rozhovor "The Search Continues" z roku 2004.
www.eblaforum.org/library/bcah/prdavies.html |
[11] |
Dee, James. The devout face a
dilemma. Austin American Statesman. 2006 |
[12] |
Laughlin, John. Archaeology
and the Bible (Approaching the Ancient World). Routledge
ISBN:0415159946 |
[13] |
Davis, Thomas. Shifting Sands
: The Rise and Fall of Biblical Archaeology. 2004. ISBN-13:
978-0-19-516710-8 |
[14] |
Wallace Jennifer.
Shifting Ground in the Holy Land.
www.smithsonianmagazine.com/issues/2006/may/archaeology.htm |
[15] |
fontes.lstc.edu/~rklein/Documents/end.htm
www.etf.cuni.cz/~prudky/joas/index.html |
[16] |
Wikipedia contributors, 'Golden calf', Wikipedia,
The Free Encyclopedia, 18 January 2022, 00:07 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Golden_calf&oldid=1066351967
> [accessed 2 February 2022] |
[17] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW
BibleWorks. |
|
|