|
Nový zákon, proroctví konce světa
Apokalypsa a číslo 666
Nový zákon je ukončen knihou Zjevení Janovo.
Nalezneme zde proroctví o konci světa, jak tvrdí mnozí vykladači Písma?
Umísťuje Janovo proroctví konec světa právě do našich dnů?
Stovky let mají lidé spojenu číslovku 666 se symbolem
zla, apokalyptickou šelmou či antikristem. Nemá však tato číslice
spojitost se zničujícími lidskými vynálezy?
Různé výklady
Řecké slovo Apocalypsis znamená zjevení či odhalení.
Dnes je však chápáno jako synonymum pohromy, katastrofy či konce světa.
Druhotný význam vzešel z knihy Zjevení Janovo. Tato
poslední kniha křesťanské Bible bývá
označována také jako Janova apokalypsa či jednoduše Apokalypsa.
Je jediným prorockým textem Nového zákona. Mnozí věří, že z knihy lze vyčíst boží plán osudu lidstva, tedy skončení našeho věku
a nástup
nové éry - Tisíciletého království, počátek Věčnosti.
Zjevení Janovo velice sugestivně líčí
otevírání pečetí osudu lidstva, troubení nebeských polnic, tmu,
žár slunce, čtyři apokalyptické jezdce, draka, zkázonosnou šelmu
nesoucí znamení 666, zapečetěný svitek lidské historie i poslední bitvu u Armagedonu.[a]
Tyto vize již dva tisíce let inspirují i děsí zároveň.
Jan prý přesně předpověděl římskou válku proti Židům a zboření
jejich chrámu. Někteří však v
knize vyčetli sled mnohem vzdálenějších předpovědí, které se prý naplňují
až v těchto
dnech. V Janových apokalyptických obrazech nalézají události
charakteristické právě pro naši dobu: globální změny počasí, havárie
atomové elektrárny v Černobylu, šíření nemocí, elektronizace či boje
na Blízkém východě a vědecké pokusy v CERN. |
|
Jezdci apokalypsy[1] |
Zjevení Janovo vyvolává celou řadu různých výkladů. Apokalyptici
věří, že kniha obsahuje proroctví o konci světa. Podle préteristů (Preterists)
bylo Zjevení napsáno před rokem 66 n.l. a předpovídá události 2. poloviny
1. stol. Jan prý přesně předpověděl římskou válku proti Židům.
Futuristé (Futurists) vidí v Janových vizích události, které
nastanou až ke konci světa někdy v budoucnu. Historizují apokalyptici (Historicists)
hledají paralely mezi Zjevením a konkrétními historickými událostmi od
1. století až do druhého příchodu Mesiáše, jehož příchod je však neustále
posunován.[8]
Jiná řada badatelů chápe Zjevení Janovo jako nadčasové umělecké či
spirituální dílo plné imaginace, symbolů a popisů duchovních pravd, aniž
by vyvozovali skutečný příchod apokalypsy. Janova zjevení je třeba podle
nich brát ne doslovně, ale obrazně.
Lidé již předpověděli na základě Janova zjevení stovky termínů konce
našeho věku.[7] Poslední bitva mezi dobrem a zlem však byla vždy odložena. Jen na
internetu dnes nalezneme tisíce článků předpovídajících na základě Janova
proroctví konec světa. Na druhé straně by řada racionálně uvažujících
křesťanů nejraději Janovo Zjevení z Bible zcela vypustila.[b]
Jak tedy porozumět Janově apokalypse? Předpovídá kniha události, které se mají stát až v
naší současnosti, vzdálené téměř dva tisíce let od sepsání vizí? Pro lepší porozumění smyslu proroctví je nutné vědět více o jejich
autorovi, jeho cíli a dobovém pozadí vzniku textů.
Doba a okolnosti vzniku Zjevení
Sám autor v knize uvádí, že se jmenuje Jan. Podle křesťanské tradice
se jedná o apoštola Jana, autora čtvrtého evangelia. Biblisté dnes tuto
domněnku odmítají. Z textu knihy je patrné, že autor nebyl apoštolem a
neznal osobně Ježíše. Výsledky analýzy textů Janova evangelia a
Zjevení
Janova ukázaly, že jsou dílem různých autorů.
Název knihy Zjevení Janovo pochází ze slova apokalypsis (=
zjevení, poučení).
Podle odborníků byl
autor Zjevení významnou postavou raného křesťanství v římské
provincii Malá Asie (dnešní Turecko). Kniha začíná sedmi
dopisy adresovanými křesťanským komunitám v sedmi městech
provincie (Efez, Smyrna, Pergam, Thyatiry, Sardy, Filadelfia a Laodikea). Jan zřejmě pocházel z židovského prostředí Palestiny
a Sýrie a samozřejmě znal
dobře Hebrejskou Bibli. |
|
Obr. Mapa provincií římské říše po roce 135.[9]
Zvýrazněna je oblast, sedmi měst, kam byly určeny
Janovy dopisy. |
Jan nám sděluje, že texty píše na ostrově Patmos v Egejském moři. Zde
byl podle křesťanské tradice vězněn Římem. Nejspíš však nebyl vězněm, ale
exulantem. Je také možné, že na ostrov sám dobrovolně odešel kázat.
Proto mohl psát či diktovat a papyry pak odeslat křesťanské komunitě.
Texty vznikaly
pravděpodobně na konci vlády císaře Domiciána ( 81-96 n. l.).[2]
Odborníci zařazují nejčastěji dobu sepsání dopisů mezi roky 92 až 96
n. l. Soubor textů sloužil zřejmě jako okružní dopis. Křesťané se k Janově
apokalypse stavěli rozporuplně. Někteří ji uznávali, jiní zavrhovali.
Již ve 4. století řada čelných představitelů církve nesouhlasila se
zařazením knihy do novozákonního kánonu.[8]
Janův hněv je tradičně chápán jako reakce na římskou persekuci
raných křesťanů. Nemáme však žádné správy o tom, že by křesťané v Malé
Asii byli v té době pronásledováni. Osten autorovy kritiky tedy musí mířit
spíše do vlastních
řad. V prvém století začali lidé uctívat římské císaře jako bohy.
To bylo pro křesťany rouháním. Uctívání císařova kultu byl
podle odborníků tím hlavním důvodem, proč Jan napsal svou knihu. Zjevení
Janovo mohlo být polemikou vůči zbožštění císařů a varováním křesťanů v Malé
Asii s cílem posilovat jejich víru a ukazovat, že Bůh nakonec zvítězí nad ďáblem a křesťanská víra bude
odměněna. Takto mnozí vysvětlují Janovy apokalyptické vize.[2]
Tento materialistický výklad má však mnoho slabin. Zcela převrací
příčinu a následek. Jan měl být znepokojen uctíváním římských božstev a
císařů, a sepsal proto svou knihu jako varování? Jeho vize tedy byly
falešné? Vše si vymyslel, aby zaobalil svá varování do apokalyptických
obrazů? Nebo snad byla nějaká nebeská bytost znepokojena situací v
Malé Asii a seslala na Jana vize, které popsal ve svém díle? Proč však
tolik různých obrazů, vrstev, dějových linií a mnohoznačných symbolů?
Vždyť varování před modloslužebnictvím by bylo možné vyjádřit v jediné
kapitole, jediném dopise.
Domníváme se, že Jan byl skutečný vizionář nebo zapsal vidění jiného
vizionáře. Hned v úvodu Zjevení Janova je zdůrazněno, že se jedná o
Zjevení, které Bůh dal Ježíši Kristu, aby ukázal svým služebníkům, co se
má brzo stát; naznačil to prostřednictvím anděla svému služebníku
Janovi. (Zjevení 1:1 CEP[5]
).
Bohatý obsah vizí ukazuje na to, že se stěží mají týkat jen problémů
několika křesťanských obcí období 1. století n. l. Jan obdržel řadu
vidění, kterým se pak snažil porozumět, vysvětlit jejich smysl a
literárně je zpracovat. Měl přirozenou tendenci chápat většinu sděleného
v kontextu své doby a takto své dílo vyhotovit. Některé odstavce tedy
lze spojit s místními událostmi v Janově době, jiné však přesahují do
mnohem větších rozměrů.
Sedmihlavá šelma
Bible, Zjevení Janovo 17:3-11 (CEP)
|
Anděl mě odvedl ve vytržení ducha na
poušť. Tu jsem spatřil ženu sedící na dravé šelmě nachové barvy,
plné rouhavých jmen, o sedmi hlavách a deseti rozích...
Velice jsem užasl, když jsem ji viděl. Ale anděl mi řekl:
"Čemu se divíš? Já ti odhalím tajemství té ženy i té sedmihlavé
a desetirohé šelmy, která ji nese. Ta dravá šelma, kterou jsi
viděl, byla a není; vystoupí ještě z propasti, ale půjde do
záhuby. A užasnou ti obyvatelé země, jejichž jméno není od
založení světa zapsáno v knize života, až uvidí, že ta dravá
šelma byla a není, a zase bude. Ať pochopí ten, komu je dána
moudrost. Sedm hlav je sedm pahorků, na nichž ta žena sedí, a
také sedm králů: pět jich padlo, jeden kraluje, jeden ještě
nepřišel. Až přijde, bude smět zůstat jen nakrátko. A ta dravá
šelma, která byla a není, je osmý král, a přece jeden z těch
sedmi; jde však do záhuby. |
Sedmihlavá šelma s nevěstkou mohly symbolizovat římskou říši s jejím císařem
a hlavním městem Římem. Řím byl známý jako město sedmi pahorků. Do Janovy
doby vládlo Římu sedm císařů. Pět jich podle Jana padlo: Augustus,
Tiberius, Gaius (Caligula), Claudius a Nero. Šestým, který kraluje, je
Vespasián. Sedmý, který ještě nepřišel, je Titus, vládnoucí pouhé
dva roky (79 - 81 n. l.). Jeho nástupce Domicián (81 - 96 n. l.) je pak
onou šelmou, osmým králem.
Jan pochopil část svých vizí jako varování před konkrétními událostmi v
římské říši a antedatoval svůj text do období Vespasiánovy vlády (69 - 79 n. l.).
Prorokuje, že až přijde sedmý král (Titus), bude vládnout jen
nakrátko. A pak nastane čas dravé šelmy, která byla a není, a zase
bude. To zní jako hádanka. V šelmě, která byla a není
respektive v osmém králi, který je jeden z předchozích sedmi králů, však
můžeme jednoznačně identifikovat římského císaře Domiciána. Mnozí v něm
spatřovali znovu přicházejícího Nerona. S Domiciánem začala opět doba
kruté vlády, tolik připomínající Neronovu éru.[3]
Mnoho odborníků se shoduje v tom, že Apokalypsa byla napsána
ke konci vlády Domiciána.
Verše Zj 17 by se tedy za proroctví pouze vydávaly. Jan "předpověděl" historické
události až poté, kdy k nim došlo. Pouze je mistrně protkal prorockou
symbolikou podobně, jak je tomu například
v knize Danielově.
Jan "předpovídá" Domiciánovu vládu jako někoho, kdo byl (v
osobě císaře Nerona), není
(text je antedatován do doby Vespasiána) a bude (Domicián, Nero
redivivus[4]).
Domicián jako nový Nero je onou šelmou i osmým králem, který je i jedním
z těch sedmi předchozích (Nero).
Jiné verše Apokalypsy lze však jen stěží ztotožnit s událostmi
odehrávajícími se v římské říši prvého století n. l. Jejich symbolika je
nadčasová a může ukazovat až do našich dní.
Čtyři jezdci apokalypsy
Bible, Zjevení Janovo 6:1-9
|
Tu jsem viděl, jak Beránek rozlomil
první ze sedmi pečetí, a slyšel jsem, jak jedna z těch čtyř
bytostí řekla hromovým hlasem: "Pojď!"
A hle, bílý kůň, a na něm jezdec s lukem; byl mu dán věnec
dobyvatele, aby vyjel a dobýval.
Když Beránek rozlomil druhou pečeť, slyšel jsem, jak druhá z
těch bytostí řekla: "Pojď!" A vyjel druhý kůň, ohnivý, a jeho
jezdec obdržel moc odejmout zemi mír, aby se všichni navzájem
vraždili; byl mu dán veliký meč.
Když Beránek rozlomil třetí pečeť, slyšel jsem, jak třetí z těch
bytostí řekla: "Pojď!" A hle, kůň černý, a jezdec měl v ruce
váhy. A z kruhu těch čtyř bytostí jsem slyšel hlas: "Za denní
mzdu jen mírka pšenice, za denní mzdu tři mírky ječmene. Olej a
víno však nech!"
A když Beránek rozlomil čtvrtou pečeť, slyšel jsem hlas čtvrté
bytosti: "Pojď!" A hle, kůň sinavý, a jméno jeho jezdce Smrt, a
svět mrtvých zůstával za ním.
Těm jezdcům byla dána moc, aby čtvrtinu země zhubili mečem,
hladem, morem a dravými šelmami.
Když Beránek rozlomil pátou pečeť, spatřil jsem pod oltářem ty,
kdo byli zabiti pro slovo Boží a pro svědectví, které vydali.
|
Podle prastaré tradice jsou pro náš svět stále
připraveni čtyři jezdci. Pokud jsou splněny určité podmínky, je jeden či
více jezdců vypuštěno, aby nesli zkázu.
Z pohledu lidí žijících v postižené době jsou jezdci nepřáteli
lidstva a přinášejí jen zlo - boj o moc, války, bídu a
nespravedlnost či nemoci a smrt. Je však možné, že jejich úkol je
očistit náš svět v době, kdy již lidstvo zcela sešlo z dobré cesty a
nelze doufat v návrat. Pak katastrofy umožní restart lidských dějin,
možnost vejít těm, kteří zůstanou, po nové cestě. |
|
Obr. Čtyři jezdci apokalypsy.
[6] |
666 - číslo šelmy
Ve třinácté kapitole nalezneme varování před šelmou, jejíž číslo je
666.
Třináctá kapitola Zjevení popisuje dvě šelmy. První šelma vystupuje z moře.
Drak (Satan) jí dal sílu i trůn i velikou moc. Její popis (deset rohů
s korunami a sedm hlav) ji snad může spojovat
s postavami, které hrály důležitou roli v císařském kultu
římské říše. Jedna z hlav byla poraněna ale zhojena - může se jednat o
odkaz na císaře Nerona, který roku 68 spáchal sebevraždu. Podle legendy
však nezemřel a byl očekáván jeho návrat v čele vojsk. Text by byl varováním před uznáním moci totalitní římské říše a uctíváním
císařů jako bohů. Šelma měla mít moc po dobu 42 měsíců.
Ve druhé části kapitoly se vyskytuje druhá šelma, vystupující ze země.
Měla dva rohy jako beránek, ale mluvila jako drak. Sloužila zejména první
šelmě, činila pro ni znamení, nutila stavět sochu prvé šelmě a do sochy
pak vdechla život, takže ta socha mluvila a vydala rozkaz, že zemřou
všichni, kdo před ní nepokleknou.
Bible, Zjevení Janovo 13:16-18
NKB[10]
|
A působí, aby všem, malým i velkým,
bohatým i chudým, svobodným i otrokům, bylo dáno znamení na
pravou ruku nebo na čelo a aby nikdo nemohl kupovat ani
prodávat, jedině ten, kdo má znamení nebo jméno té šelmy nebo
číslo jejího jména. Zde je moudrost. Kdo má rozum, ať
spočte číslo té šelmy; neboť je [to] číslo člověka. Jeho číslo
[je] šest set šedesát šest. |
Druhá šelma působila tak, aby všichni museli nosit znamení
nebo jméno šelmy nebo číslo jejího jména. Číslo šelmy,
číslo jejího jména, bylo šest set šedesát šest - 666.
Jak
tomu lze rozumět? Podle préteristů označovala druhá šelma ty, kteří
sloužili císařskému kultu a nutili ostatní, aby uctívali císařovy sochy.
Číslo pak bylo symbolicky spojeno s určitou osobností prvého století
n. l., např. císaře Nerona. V jeho pohebrejštěném jménu Neron Kesar (
נרון קסר) tvoří konsonanty dohromady číslo 666.
Pokud se od jména oddělí koncové ן, číselná hodnota jména je 616. A
v některých starších verzích Apokalypsy je skutečně místo 666
uvedeno 616.[c]
[11V Římské říši prvého století však nemáme informace o tom, že by lidé
byli nuceni nosit nějaké znamení, aby mohli kupovat či prodávat. Zato v
dnešní době se stále více hovoří o zavedení povinného elektronického
obchodování, kde člověk bez elektronické karty či čipu nic nekoupí ani
neprodá. A již dnes je téměř na každém zboží nálepka s čárovým kódem,
kde nejběžnější kód EAN-13
je prý navržen s vnitřní symbolikou čísla 666. Také nejužívanější
internetová zkratka WWW v sobě nese symboliku 666 - hebrejské
písmeno ו, wáw, má číselnou hodnotu 6.[11] |
|
Obr. Neron Kesar a 666.
[11] |
Číslo 666 je spojováno i s mnoha dalšími jmény či osobnostmi včetně
papeže, Hitlera či Billa Gatese. Nevíme stále jistě, na koho nebo na co
znamení bestie resp. číslo 666 ukazuje. Dnes je užíváno satanisty a považováno za znamení
antikrista či konce světa. Je však jasné, že varuje před nějakým
nebezpečím pro člověka.
Zasvěcenci vždy tvrdili, že číslo 666 v Janově apokalypse má
spojitost s bránami do jiných světů a jde o varování před nebezpečím při
pokusech o jejich otevření. To však nedávalo smysl. Vždyť sám Jan psal,
že je to číslo člověka, číslo jména šelmy. Není tou šelmou však nějaké
nebezpečí, které nám hrozí při novodobých vědeckých pokusech? Nejsou tou
šelmou organizace či mocnosti, které dnes vynakládají miliardy na pokusy
proniknout do jiné dimenze? Stále častěji se objevují informace o tom,
že k podobným pokusům dochází v laboratořích CERN.
Evropská organizace pro jaderný výzkum CERN je mezinárodní organizace
se sídlem v Ženevě. Z původních 12 signatářů
vzrostl počet členských zemí na 20. Evropská laboratoř pro fyziku částic
je nejrozsáhlejší výzkumné centrum částicové fyziky na světě. Používán
je zde Velký hadronový urychlovač (Large Hadron Collider - LHC) -
největší urychlovač částic na světě. Je umístěn v podzemí na území
mezi pohořím Jura ve Francii a Ženevským jezerem ve Švýcarsku. Stávající LHC má obvod 27 km
a jeho tvar připomíná na sobě položené tři šestky (či devítky). CERN hodlá postavit podzemní prstencový
tunel o obvodové délce 80 až 100 km pro další urychlovač částic (FCC) s
desetinásobně větším výkonem. Právě nyní se začíná pracovat na studii
proveditelnosti. Zajímavé je, že CERN ve svém logu nese tři šestky. |
|
Logo CERN.
[13]
Lze v něm rozeznat tři šestky. |
Evropský LHC, největší urychlovač částic na světě, byl v březnu 2013
na dva roky odstaven. V roce 2015 začal být opět provozován s maximálními
výkony (až 13 TeV). Vědci si od opětovného spuštění zařízení (za deset miliard eur)
slibují pozorování "mimořádných jevů". Někteří vědci však
nejsou tak lehkovážní a vyjádřili znepokojení, že LHC může způsobit
katastrofu, která by mohla zničit Zemi.
Existuje předpověď, že při provozování LHC či budoucího FCC v režimu nejvyšších energií
dojde k interakci s tektonickými zemskými deskami. Již dnes jejich vzájemné tření
při mikro-posuvech vyvolává tajemné zvuky - brumy. Při vzniku vysokých
energií v urychlovači může dojít k mírnému posunu a nadzvednutí jedné z
litosférických desek. Ta vyzdvihne obrovské masy mořské vody, které
zaplaví část kontinentu. Ten, se pod vahou vody nalomí a na povrchu
dojde k masivnímu výronu zemního plynu. Oheň a voda dokonají dílo zkázy,
aby nakonec velká část kontinentu zmizela pod hladinou moře. Tak zní
jedno z varování dneška. |
|
Obr. Socha Shiva Nataraja před centrálou CERN v Ženevě.
[13]
Šiva je hinduistický bůh - ničitel vesmíru. Šiva Nataraja
- Král tance který ničí svět aby mohl být znovu obnoven.[15] |
Podle některých zdrojů v CERN probíhají pokusy otevřít dveře do jiných
dimenzí. Bývalý ředitel CERN doktor Sergio Bertolucci údajně prohlásil:
"Zpoza dveří by mohlo něco přijít nebo bychom mohli něco poslat skrze
ně."[14]
Varuje nás 13. kapitola Janovy apokalypsy i před pokusy ve švýcarském CERN, které
se stávají právě nyní velkou hrozbou našemu světu?
Pokračování -
Sečti číslice té šelmy
[a] |
Armageddon či Armagedon viz také
Armagedon - poslední bitva a
Sjednocené království? |
[b] |
Již na konci 18. stol. se
objevil tisk Bible, z něhož byla vypuštěna většina Pavlových
epištol i celé Zjevení Janovo jako příliš kacířské.[7] |
[c] |
Spojení tří ו však nedává šest
set šedesát šest jako číslo ale jen skupinu tří šestek 6 6
6. |
[d] |
Viz také
Satanův
trůn. |
|
[1] |
Durer Albrecht. Čtyři jezdci apokalypsy.
www.statenvertaling.net/kunst/grootbeeld/131.html |
[2] |
Revelation: The End of the World?
BBC
www.bbc.co.uk/prin/religion/religions/features/biblemysteries/revelation.shtml |
[3] |
Mánek. Když Pilát spravoval
Judsko.
jeronymklimes.webpark.cz/knihy/manek_pilat.htm |
[4] |
Nero redivivus - Nero znovu přicházející.
Viz. také heslo Book of Revelation, Wikipedia encyclopedia
en.wikipedia.org/wiki/Book of Revelation |
[5] |
Ekumenická rada
církví v ČSR. Bible, Písmo svaté
Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad.
Jinak také Český ekumenický překlad
/CEP/. V elektronické formě SW
BibleWorks. |
[6] |
Wikipedia contributors. Four Horsemen of the
Apocalypse [Internet]. Wikipedia, The Free Encyclopedia; 2015 Oct 16,
02:35 UTC [cited 2015 Oct 16]. Available from:
en.wikipedia.org/w/index.php?title=Four_Horsemen_of_the_Apocalypse&oldid=685961417
|
[7] |
Weber Eugen. Apokalypsy -
proroctví, kulty a chiliastické představy v průběhu staletí.1999.
Nakladatelství Lidové noviny. 1999.
ISBN 80-7106-338-X |
[8] |
Wikipedia. Book of Revelation.
výraz v ecyklopedii
http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Revelation |
[9] |
Wikipedie: Otevřená
encyklopedie: Římské provincie [online]. c2015 [citováno
15. 11. 2015]. Dostupný z WWW: <
cs.wikipedia.org/w/index.php?title=%C5%98%C3%ADmsk%C3%A9_provincie&oldid=13060997
> |
[10] |
Flek, Hoffman. Nová Bible
Kralická: Nový Zákon našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista.
Sdružení pro Novou Bibli Kralickou./NKB/ www.nbk.cz . V
elektronické formě SW BibleWorks. |
[11] |
Wikipedie: Otevřená
encyklopedie: Číslo šelmy [online]. c2015 [citováno 16. 01.
2016]. Dostupný z WWW: <
cs.wikipedia.org/w/index.php?title=%C4%8C%C3%ADslo_%C5%A1elmy&oldid=12895857
> |
[12] |
CERN chce podzemní prstencový
tunel o délce 100 kilometrů. České noviny.cz [online]. 6.2.2014
[cit. 2014-02-07]. Dostupné z:
magazin.ceskenoviny.cz/zpravy/cern-chce-podzemni-prstencovy-tunel-o-delce-100-kilometru/1040023
|
[13] |
Wikipedie: Otevřená
encyklopedie: Evropská organizace pro jaderný výzkum [online].
c2016 [citováno 16. 01. 2016]. Dostupný z WWW: <cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Evropsk%C3%A1_organizace_pro_jadern%C3%BD_v%C3%BDzkum&oldid=13228499
> |
[14] |
'Something may come through'
dimensional 'doors' at LHC: Attack of the Hyperdimensional
Juggernaut-Men. The Register [online]. 2009 [cit. 2016-01-16].
Dostupné z:
http://www.theregister.co.uk/2009/11/06/lhc_dimensional_portals/
|
[15] |
Wikipedia contributors, 'Nataraja',
Wikipedia, The Free Encyclopedia, 22 December 2015, 08:45 UTC, <
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Nataraja&oldid=696313643
> [accessed 16 January 2016] |
[16] |
The Large Hadron
Collider and the Statue at CERN. Be Good Stewards of Mother
Earth [online]. 2010 [cit. 2016-01-16]. Dostupné z:
begoodstewardsofmotherearth.wordpress.com/2010/11/07/the-large-hadron-collider-and-the-statue-at-cern/
|
|
|